Skip to main content

Mendefinisi bahagia dan syukur....does happiness exist in this world?


Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum...alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk menulis dan berkongsi lagi disini.


...........



"bagaimana untuk aku mendefinisikan bahagia dan syukur?
apa makna bahagia sebenarnya? syukur itu bagaimana?
macam mana untuk aku capai kebahagian dalam hidup aku?
sama ke bahagia aku dengan bahagia orang lain? boleh ke aku ukur bahagia dan syukur tu?"

and the question may keep coming on and on...will never stop...
yup, those are questions that kept coming in and out to my mind...don't know when it started and when will it stop...sometimes it just coming without notice.

talking about it makes me go back to one of the time when I had a coursework project with my friends back then...a few semesters ago...the project aims to unleash our entrepreneurship skills...where we have to help a pair of single-mothers (we called them ibu) to run their business and help to improve it.

so long story short, there are these words that come from one of the ibu that we help... "apa yang ibu ada ni dah cukup, tak perlu lebih lagi, kalau lebih besar dari ini siapa nak tolong ibu, cukup dah, ibu syukur apa yang ibu ada"...at first when I heard this word I thought as if this are the mentality of our people than how are we going to improve...how our nation are supposed to develop... I even said to my friend... "kite datang nak tolong dia majukan business dia, tapi kalau dia tak nak berubah, tak nak majukan business dia, habis tu macam mana kite nak tolong"....

than I came across these verses from the Quran that Allah will not change the state of the people unless they work to change it...

then I thought yeah..true..so my feelings and thoughts were right....to achieve wealthiness...success we need to change..we need to work for it...

but then, I forgot to ask after achieving wealthiness, success...what's next then I want to achieve in my life? what was the real objective... the goal that ibu want to achieve from her business? I forgot to ask those questions.

dan aku lupa kalam Tuhan "Jika kamu bersyukur, maka akan Aku tambah nikmat bagimu" ...aku lupa ayat ini. Aku mula sedar, mungkin aku silap selama ini. Aku fikir bila ada duit, kemewahan, kesenangan yang melimpah ruah, akan buat aku bahagia, akan buat sesebuah keluarga itu bahagia. Itu definisi bahagia aku selama ini, kemewahan, kekayaan, kesenangan dan kejayaan dalam apa jua yang aku buat. Ya aku silap, untuk menentukan kebahagiaan orang lain dengan tahap kejayaan dan kemewahan mereka juga. Bagi aku jika mereka tidak berjaya dalam perniagaan mereka, pasti kehidupan mereka tidak bahagia...bila mereka perlu setiap hari bersusah untuk mencari rezeki, pasti tidak bahagia. Aku silap lagi dalam mendefinisikan bahagia.

bukan itu ukuran bahagia. bukan itu definisi bahagia.

Bahagia itu bila hati kau tenang dengan setiap apa yang kau ada. Bahagia itu bila kau dapat bersama dengan orang yang kau sayang dalam apa jua keadaa, susah atau senang. Bahagia itu bila rasa syukur hadir dalam diri, engkau merasa cukup dengan apa yang kau ada, dan tidak mempersoalkan rezeki orang lain. Bahagia itu bila engkau yakin dengan janji Tuhan, bahawa Dia memberi apa yang terbaik buat hambaNya. Saat semua rasa itu hadir, engkau akan bahagia.

Aku minta Tuhan untuk beri aku bahagia, tapi aku lupa untuk bersyukur padaNya.
Aku minta Tuhan untuk beri aku kejayaan, tapi aku lupa untuk bersyukur padaNya.
Lalu aku persoalkan kenapa Tuhan tidak perkenan doa ku,
Sebenarnya Tuhan telah lama perkenankan doaku, cuma aku tidak sedar,
Tuhan memberi apa yang aku perlu pada tika waktu yang tepat,
yang kadang tidak aku sedar,
dan kini aku mula sedar, dan moga terus istiqamah.

moga aku terus bahagia dengan nikmat-nikmat kurniaanNya, moga aku terus bersyukur...moga aku terus berada diatas landasan Tuhan ku Allah s.w.t.

Happiness is all about being thankful and grateful with what has been given from the Almighty. You and I, we might be tested in different ways, but always remember and put a trust on Him, that Allah s.w.t. will always given the best for his servants. and never stop saying Alhamdulillah.

May we always be among those who are grateful to Allah s.w.t.

"So which of the favors of your Lord would you deny?" (Quran:55:13)

I might be wrong, I might be right...so what's your definition of hapiness...apa definisi bahagia bagi kamu? feel free to share with me.

hudaismol, 5.40pm, 24/12/18



Comments

Popular posts from this blog

Kemaafan Yusuf dan Siapa Aku??

Bismillahrimanirahim Surah Yusuf Alhamdulillah selesai baca surah ni beberapa hari lepas. Nak kongsi sikit, insya Allah #siscuba moga bermanfaat. Kisah Nabi Yusuf a.s. Ya dlm surah ini diceritakan tentang kisah Nabi Yusuf a.s. Bila sebut kisah Nabi Yusuf pasti ramai yang dah terbayang tentang kekacakan rupa paras baginda dan kisah Zulaikha yg menyebabkan baginda difitnah. Tapi bukan itu yg ingin dikongsi disini. Yang ingin dikongsi disini adalah tentang kekacakan akhlak dan hati Nabi Yusuf a.s. Bagaimana Nabi Yusuf a.s mampu ..masih...sudi memaafkan saudara2nya dan memberikan bantuan kepada mereka. Sedang hakikatnya, sewaktu Nabi Yusuf a.s masih kecil saudara2nya lah yang telah membuangnya ke dlm telaga/perigi. Cuba kita fikir sejenak, kalau kita berada ditempat Nabi Yusuf a.s. adakah kita akan lakukan perkara sama? Yakni Memaafkan? Susah utk kita meMaafkan org lain kerana kita rasa ego..kerana kita rasa kita lebih baik dr mereka. Atau mungkin

Daripada Allah SWT Kita datang, Dan hanya padaNya akan Kita kembali.

Bismillah Innalillahi wa Inna ilaihi raajiun . Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana izinkan Kami untuk berada dalam bulan Ramadan lagi tahun ini, hari ini 5 Ramadan, saat menulis ini baru sahaja aku tersedar dari tidur, tika itu, menerima khabar bahawa seorang sahabat baik ayah baru meninggal dunia, lama aku terdiam, memikirkan apa ini khabar nyata atau sekadar mainan tidurku, hati berkali mengucap innalillahi wa Inna ilaihi raajiun, sesungguhnya tiada tuhan selain Allah Dan sesungguhnya hanya kepada Allah kita kembali.  اللهم اغفرله وارحمه وعفه واعف عنه Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia... . Ya Allah, kuatkanlah dan redakan hati-hati ahli keluarganya dengan pemergian ini. Ya Allah, kuatkanlah dan redakan hati ayahku dalam menerima pemergian sahabatnya ini. Mati itu pasti, setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Esok atau lusa mungkin giliran kita pula. Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami, ampunilah segala kekhilafan kami, ampunilah dosa-dosa kedua ibu bapa kami, ampunilah d